وضعیت کلی ارزهای دیجیتال در کشور ژاپن: قانونی

اینک و در چهاردهمین قست از سری مقالات وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف به کشور آسیایی و زیبای ژاپن می رسیم. در زیر خلاصه ای از وضعیت این پول های الکترونیکی در ژاپن را خواهید خواند.

در ژاپن، کسب‌وکارهای مبادله ارزهای دیجیتال قانونگذاری می‌شوند. قانون خدمات پرداخت در ژوئن ۲۰۱۶ اصلاح شد و این اصلاحیه در تاریخ ۱ آوریل ۲۰۱۷ تأیید شد. قانون پرداخت خدمات اصلاح‌شده، ارزهای دیجیتال را به‌عنوان ارزش دارایی تعریف می‌کند که می‌تواند به‌عنوان پرداخت در خرید یا اجاره کالا و یا ارائه خدمات توسط افراد نامشخص استفاده شود، که می‌تواند از افراد غیرمستقیم خریداری شده یا به آنها فروخته شود و از طریق یک سامانه پردازش داده‌های الکترونیکی قابل انتقال باشد. یا ارزش دارایی که می‌تواند به‌شکل دوطرفه برای ارزش دارایی که در بالا ذکر شد با افراد ناشناس مبادله شود و از طریق یک سیستم پردازش داده‌های الکترونیکی قابل‌انتقال باشد.
این قانون همچنین بیان می‌کند که ارزهای دیجیتال محدود به ارزش دارایی‌هایی است که به‌صورت الکترونیکی در دستگاه‌های الکترونیکی ذخیره می شوند؛ دارایی‌های پولی و هر چه به نام پول مشخص شده است در این دسته قرار نمی‌گیرند.
طبق قانون خدمات پرداخت، تنها اپراتورهای کسب‌وکارهایی که در اداره مالی محلی واجدشرایط ثبت‌نام کرده‌اند، مجاز به انجام معاملات ارزهای دیجیتال هستند. اپراتور باید یک شرکت سهامی یا یک کسب‌وکار مبادله ارزهای دیجیتال خارجی باشد. شرکتی که نمایندگی مقیم ژاپن باشد و یک دفتر در ژاپن داشته باشد. کسب‌وکار مبادله ارزهای دیجیتال خارجی به‌معنای ارائه‌دهنده خدمات مبادله ارزهای دیجیتال است که با یک دولت خارجی در یک کشور خارجی اما تحت قانون ارائه‌دهنده سیستم ثبت معادل با سیستم تحت قانون خدمات پرداخت ژاپنی، ثبت شده باشد.
به‌موجب این قانون، کسب‌وکارهای مبادله ارزهای دیجیتال باید به‌شکل جداگانه پول مشتری یا ارزهای دیجیتال را جدا از صاحبان آنها مدیریت کنند. وضعیت این مدیریت باید توسط حسابداران رسمی یا شرکت‌های حسابداری معتبر انجام شود. این کسب‌وکار باید قراردادی را با یک مرکز حل اختلاف تعیین شده با تخصص در مبادلات ارز دیجیتال به انجام برساند. این کسب‌وکارها باید سوابق حسابداری تراکنش‌های ارز دیجیتال خودشان را نگهداری کنند و سالانه گزارشی از این کسب‌وکار را به اداره خدمات مالی (FSA) ارسال کنند. FSA می‌تواند این کسب‌وکارها را بازرسی و دستورات لازم را برای بهبود عملکردشان صادر کند. این اداره می‌تواند در موارد زیر کسب‌وکار مبادله ارز دیجیتال را لغو یا معلق کند:

    کسب‌وکار یکی از الزامات ثبت‌نام را برآورده نکرده باشد؛
    معلوم شود که کسب‌وکار به‌شکل غیرقانونی ثبت‌نام کرده است؛
    قانون خدمات پرداخت یا دستورات بر اساس قانون را نقض کند.



در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۸، کوین چک یکی از بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای مبادله ارز دیجیتال ژاپن حدود ۴۰۰ میلیون دلار در توکن‌های NEM (ارز دیجیتال) از دست داد. دفتر امور مالی محلی به کوین چک دستور داد در همان روز گزارشی ارسال کند، سپس آن را مورد بررسی قرار داد و دستور بهبود کسب‌وکار را در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۸ صادر کرد. روز بعد، FSA از تمام کسب‌وکارهای مبادله ارزهای دیجیتال خواست طرح‌های مدیریتی ریسک سیستم‌شان را بررسی کنند و نتایج را به FSA گزارش دهند. در ۲ مارس ۲۰۱۸ این اداره یک بازرسی محلی درباره کوین چک انجام داد. در تاریخ ۸ مارس ۲۰۱۸ دفاتر مالی محلی دستوراتی برای بهبود ۷ کسب‌وکار مبادله ارز دیجیتال از جمله کوین چک صادر کرد.
گروهی از کسب‌وکارهای مبادله ارزهای دیجیتال، تصمیم‌شان را برای تشکیل یک نهاد خودتنظیمی جدید در ۲ مارس ۲۰۱۸ اعلام کردند که همه کسب‌وکارهای مبادله ارزهای دیجیتال ثبت‌شده به آن ملحق خواهند شد. هدف این نهاد، دستیابی به مجوز از سوی FSA تحت قانون خدمات پرداخت است.
علاوه‌براین، تحت قانون پیشگیری از انتقال عایدات تبهکارانه، کسب‌وکارهای مبادله ارز دیجیتال موظف هستند هویت مشتریانی را که حساب باز کرده‌اند بررسی کنند، سوابق تراکنش‌ها را نگهداری کنند و در صورت شناسایی هر گونه تراکنش مشکوک به مقامات اطلاع دهند.
طبق گزارش آژانس مالیاتی ملی (NTA)، سود به دست آمده از فروش ارزهای دیجیتال در اصل، به‌عنوان درآمد متفرقه درنظر گرفته شده است نه به‌عنوان درآمد حاصل از سرمایه که تحت قانون مالیات بر درآمد است. این آژانس پرسش‌وپاسخ‌هایی درباره نحوه پرداخت مالیات معامله با ارزهای دیجیتال گردآوری کرد و بیانیه‌ای را در ۱ دسامبر ۲۰۱۷ به‌شکل آنلاین ارسال کرد. بنا به این بیانیه هنگامی‌که درآمد مشمول مالیات برای شخص محاسبه می‌شود، درآمد متفرقه به سایر درآمدهای او اضافه می‌شود؛ به استثنای سود حاصل از سرمایه که تحت قانون مالیات بر سود سرمایه است.

ژاپن

کشوری در آسیای شرقی

    جمعیت: 127,185,332 نفر
    مساحت: 377,812 کیلومتر مربع
    ضریب نفوذ اینترنت: 118,626,672 نفر
    ارز ملی: Japanese yen
    نوع حکومت: مشروطهٔ سلطنتی
    رییس جمهور: Shinzō Abe
    پایتخت: Tokyo
    زبان: ژاپنی
    رشد اقتصادی: 0.00%
    قانون گذاری ارزهای دیجیتال: قانونی
    مالیات بر ارزهای دیجیتال: مشمول مالیات بر درآمد
    پرداخت با ارزدیجیتال: دارد
    ارزدیجیتال ملی: ممنوع
    ICO: مجاز اما تحت قوانین سخت گیرانه
    قوانین ضد پولشویی برای کریپتو: دارد

بیشتر بخوانید:

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (مقدمه)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (ایران)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (آمریکا)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (آلمان)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (فرانسه)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (انگلیس)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (کانادا)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (ایتالیا)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (چین)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (آرژانتین)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (اسپانیا)

منبع: ارز دیجیتال