در یکی دیگر از سلسله مقالات وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف، به کشور باستانی ایتالیا می رسیم. در این مقاله، وضعیت کلی ارزهای دیجیتال و قوانین مربوط به آن در کشور ایتالیا را خواهید خواند.

آژانس سهام ایتالیا، با انتشار حکمی اجرایی در سپتامبر سال 2016، به تشریح مشمولیت‌های مالیاتی در ارتباط با بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال پرداخت. این حکم نیز درست به‌مانند فرمان قاضی هدکویست، رویکردی مشابه را در مورد اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده از ارزهای دیجیتال پیش‌گرفته. بر این اساس  تراکنش‌های ارزهای مجازی مشمول قوانین مالیات بر ارزش‌افزوده نخواهند شد.
به‌علاوه بر اساس این حکم، مالیات بر درآمدهای تجاری و مالیات بر تولید در بخش‌های ایتالیا و زیان‌های چنین تراکنش‌هایی شامل اخذ مالیات می‌شوند. ملزومات ویژه‌ای نیز برای ثبت عملیات مرتبط با ارزهای دیجیتال وجود دارند. اسامی، مقدار، تاریخ و دیگر اطلاعات مرتبط با هر تراکنش ازجمله این ملزومات‌اند. در این حکم آمده است که نگهداری بیت کوین برای مصارفی غیر از مصارف تجاری توسط افراد مختلف، جزو درآمدهایی نخواهد بود که شامل مالیات می‌شوند.
طی فرمان شماره 90 که در سال 2017 منتشر شد، مؤسساتی که دسترسی به ارزهای مجازی را مهیا می‌نمایند، ملزم به پیروی از قوانین مخصوص صرافی‌های ارزی هستند. بر این اساس، وزارت اقتصاد و دارایی با صدور بخش نامه‌ای، شروط و ضرب الاجل‌هایی را برای اجرای چنین فعالیت‌هایی در این کشور، تدوین نمود. بر طبق این بخش‌نامه، بخش خزانه‌داری این وزارت خانه، با انتشار یک آگهی عمومی، از عموم مردم خواست تا پیش از هفدهم فوریه سال 2018، به‌منظور مقاصد مالیاتی به این وزارت خانه گزارش دهند. انتظار می‌رود که بخش‌نامه موردنظر طی ماه‌های آینده اجرایی شود.

ایتالیا

کشوری در اروپا

    جمعیت: 59,290,969 نفر
    مساحت: 301,323 کیلومتر مربع
    ضریب نفوذ اینترنت: 54,798,299 نفر
    ارز ملی: Euro
    نوع حکومت: جمهوری
    رییس جمهور: Sergio Mattarella
    پایتخت: Rome
    زبان: ایتالیایی
    رشد اقتصادی: 0.70%
    قانون گذاری ارزهای دیجیتال: در حال قانون‌گذاری
    مالیات بر ارزهای دیجیتال: دارد
    پرداخت با ارزدیجیتال: ممنوع
    ارزدیجیتال ملی: ممنوع
    ICO: قانون‌گذاری نشده
    قوانین ضد پولشویی برای کریپتو: ممنوع

بیشتر بخوانید:

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (مقدمه)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (ایران)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (آمریکا)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (انگلیس)

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف (کانادا)

منبع: ارز دیجیتال