جدیدا مقاله ای را شروع کرده ایم که قسمت اول آن را در پست های قبلی مشاهده کردید. این سلسله مقالات در چهار قسمت ارائه شده است. امروز و در این پست به قسمت دوم سلسله مقالات "بیت کوین چیست" می پردازیم. در ادامه بحث در مورد بیت کوین به مباحثی مانند موارد استفاده از بیت کوین و مزایای استفاده از آن، وضعیت بیت کوین در آینده و قوانین استفاده از بیت کوین می پردازیم.

تعداد روزافزونی از کسب و کارها و افراد از بیت کوین استفاده می کنند. این کسب و کارها ممکن است کسب و کارهایی به صورت رو در رو با مشتری باشند، مانند رستورانها ، آپارتمانها، دفاتر حقوقی و یا سرویسهای آنلاین مانند  Namecheap، WordPress ،Reddit  و یا Flattr . بیت کوین اگرچه پدیده ای نسبتاً جدید بشمار می آید، اما به سرعت رو به رشد است. در پایان آگوست 2013، ارزش تمامی بیت کوینهای در گردش بالغ بر 1.5 میلیارد دلار امریکا بود و ارزش بیت کوینهایی که روزانه مبادله می شد، به میلیونها دلار می رسید.

نحوه و راه های بدست آوردن بیت کوین به شرح زیر است:

  • در صورت پرداخت وجه برای کالا یا خدمات
  • خرید آن از صرافی بیت کوین
  • مبادله بیت کوینها با شخصی در نزدیکی خود
  • بدست آوردن بیت کوین از راه استخراج رقابتی

پرداخت به وسیله بیت کوین، آسانتر از خرید توسط کردیت کارت یا دبیت کارت است و می تواند بدون استفاده از یک حساب تجاری دریافت شود. پرداخت ها از طریق یک برنامه کاربردی کیف پول، چه روی کامپیوتر و چه روی گوشی تلفن هوشمند شما با وارد کردن آدرس گیرنده، مقدار وجه پرداختی و فشردن دکمه ارسال، انجام می شود. بسیاری از کیف پول ها می توانند با اسکن کردن یک کد QR  و یا با استفاده از تکنولوژی NFC و تماس دادن دو گوشی تلفن با هم، آدرس گیرنده را آسانتر وارد نمایند.

اما به اینجا میرسیم که مزایای بیت کوین چیست؟ فواید آن را می توان در پنج مورد شرح داد:

  • آزادی پرداخت وجه -  هر موقع از شبانه روز و در هر کجای جهان که باشید، ارسال و دریافت فوری هر مبلغ از بیت کوین امکانپذیر است. هیچ روزی تعطیل نیست. هیچ حد و مرزی در کار نیست. هیچ محدودیتی اعمال نخواهد شد. بیت کوین به کاربرانش اجازه می دهد بر پول خود کنترل کامل داشته باشند.
  • کارمزد های بسیار اندک -  در حال حاضر پردازش پرداخت وجه با بیت کوین، بصورت بدون کارمزد و یا با کارمزدی بسیار اندک، انجام می گیرد. کاربران می توانند برای پردازش سریعتر تراکنش خود، کارمزد پرداخت نمایند که در نتیجه تاییدیه تراکنش را سریعتر از شبکه دریافت خواهند کرد.  علاوه بر این، پردازشگرهای تجاری هم هستند که سوداگران را در پردازش تراکنش ها، تبدیل بیت کوین ها به یک ارز بدون پشتوانه و واریز مبالغ بطور مستقیم و روزانه به حساب بانکی آنها، یاری دهند. چون این تراکنشها بر مبنای بیت کوین است، کارمزدهایی به مراتب کمتر از کارمزدهای شبکه کارت اعتباری یا پی پال، از آنها خواسته خواهد شد.
  • ریسک کمتر برای سوداگران -  تراکنشهای بیت کوین امن و برگشت ناپذیر بوده و حاوی اطلاعات شخصی و یا حساس مشتریان نیست. به همین دلیل از سوداگران در برابر ضررهای ناشی از کلاهبرداری یا پرداختهای برگشتی جعلی محافظت می کند و نیازی هم به پیروی از PCI نیست. سوداگران می توانند بسادگی به بازارهای جدیدی قدم بگذارند که هیچ کارت اعتباری در آن در دسترس نباشد و یا نرخ کلاهبرداری به شکل غیرقابل قبولی بالا باشد. دستاوردهای خالص آن عبارتست از: کارمزد کمتر، بازارهای بزرگتر و هزینه های مدیریت کمتر.
  • امنیت و کنترل -  کاربران بیت کوین بر تراکنشهای خود کنترل کامل دارند. غیرممکن است که بتوان معامله کنندگان را مجبور کرد؛ مانند آنچه در روشهای دیگر پرداخت گاهی پیش می آید، مبالغی ناخواسته و یا از پیش اعلام نشده را بپردازند. پرداختهای بیت کوینی بدون اینکه اطلاعات شخصی کسی به تراکنش پیوست شده باشد، انجام می گیرد. به این ترتیب محفاظت شدیدی در برابر سرقت هویت ایجاد شده است. کاربران بیت کوینی همچنین می توانند با تهیه بک آپ یا نسخه پشتیبان و رمزگذاری، از پولشان محافظت نمایند.
  • شفافیت و بی طرف بودن -  تمامی اطلاعات در مورد تامین پول بیت کوین بسادگی روی زنجیره بلاک در دسترس همه هست و می توان آنرا بلافاصله درستی آزمایی کرده و از آنها استفاده نمود. هیچ شخص یا سازمانی نمی تواند پروتکل بیت کوین را کنترل و یا دستکاری نماید چون این پروتکل با رمزنگاری، ایمن شده و هسته بیت کوین را از نظر شفافیت، بیطرفی کامل و قابل پیش بینی بودن قابل اعتماد کامل ساخته است.

اما در پایان در مورد آینده بیت کوین می توان گفت که شبکه بیت کوین می تواند تعداد بسیار بیشتری تراکنش در ثانیه را نسبت به چیزی که امروزه انجام می دهد، پردازش کند. اما هنوز آماده نیست تا به جایگاه شبکه هایی مانند شبکه های کارت های اعتباری بزرگ برسد. برای از میان برداشتن محدودیتهای کنونی، کارهایی در دست اقدام است و الزامات آینده بخوبی شناسایی شده اند. از زمان پیدایش شبکه بیت کوین، همه ابعاد آن در فرایند مداومی از بلوغ، بهینه سازی و تخصصی شدن بوده است و انتظار می رود که در سالهای آینده نیز این راه ادامه یابد. با افزایش ترافیک، ممکن است تعداد بیشتری از کاربران بیت کوینی از کلاینت های سبکتر استفاده کنند و نُدهای شبکه کامل، به سرویسی تخصصی تر تبدیل شوند. برای دانستن جزئیات بیشتر به ارتقاء روی صفحه های ویکی مراجعه کنید. در قسمت سوم به بیت کوین از نگاه اقتصادی خواهیم پرداخت.

ادامه دارد ...

منبع: bitcoin.org