امروز می خواهیم مقاله ای درباره بیت کوین و اینکه اصولا بیت کوین چیست و چه خصوصیات و ویژگی هایی دارد، به شما ارائه دهیم. اما از آنجا که این مقاله بسیار طولانی است، تصمیم گرفته شد که این مقاله را در چهار قسمت، به شما تقدیم کنیم. هم اکنون و در اینجا قسمت اول مقاله "بیت کوین چیست؟" را می خوانید.

همان طور که می دانیم بیت کوین نوعی پول دیجیتالی است که وابستگی به جایی ندارد و امروزه برای خرید و فروش اینترنتی از آن استفاده می شود و این ارز دیجیتال معروف ارزش بالایی دارد. ارزش هر بیت کوین حتی به نزدیکی بیست هزار دلار هم رسیده است.

بیت کوین یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً یجیتال را به وجود آورده است. این اولین شبکه پرداخت نقطه به نقطه تمرکز زدایی شده است که توسط کاربرانش بدون هیچگونه اختیار مرکزی و یا واسطه ای، نیرومند شده است. از نقطه نظر یک کاربر، بیت کوین بسیار شبیه پول نقد اینترنتی است. بیت کوین همچنین می تواند به عنوان مهمترین سیستم دفترداری با سه ورودی موجود بشمار آید.

بیت کوین با استفاده از تکنولوژی همتا به همتا و بدون هیچ مرجع یا بانک مرکزی، کار می کند؛ تراکنش ها را مدیریت کرده و بیت کوین هایی صادر می کند که توسط شبکه بطور دسته جمعی ساخته می شوند. بیت کوین متن باز است، طراحی آن عمومی است، هیچکس مالک آن نیست یا آنرا کنترل نمی کند وهمه می توانند در آن مشارکت کنند. با این همه ویژگیهای بی نظیر، بیت کوین کاربردهای هیجان انگیزی دارد که نمی توان در هیچیک از سیستمهای پرداخت پیش از این پیدا کرد.

مشخصات اولین بیت کوین و اثبات مفهوم آن در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو در یک فهرست ایمیل رمزنگاری شده منتشر گردید. ساتوشی بدون آنکه چیز زیادی از خودش فاش سازد، پروژه را به اواخر سال 2010 موکول کرد. از آن موقع این جامعه بطور نمایی با توسعه دهندگان بسیاری که روی بیت کوین کار می کنند، رشد کرده است. پروتکل بیت کوین و نرم افزار بصورت باز منتشر شده است و هر توسعه دهنده ای در هر کجای گیتی می تواند کد آنرا بازبینی کرده و یا نسخه تغییر یافته نرم افزار بیت کوین مخصوص خودش را بسازد.

هیچکس مالک شبکه بیت کوین نیست، درست همانطور که هیچکس صاحب تکنولوژی که در ورای ایمیل است، نیست. این کاربران بیت کوین در سراسر جهان هستند که آنرا کنترل می کنند. توسعه دهندگان بیت کوین اگرچه نرم افزار آن را بهبود می بخشند ولی نمی توانند تغییری را بر پروتکل بیت کوین تحمیل کنند، چرا که هر کاربری آزاد است که نرم افزار خود و نسخه ای که خود می پسندد را استفاده کند. تمامی کاربران، برای اینکه با یکدیگر سازگار بمانند باید از نرم افزاری استفاده کنند که از همان قواعد پیروی می کند. بیت کوین تنها بشرط اجماع کامل بین تمامی کاربران، می تواند به درستی کار کند. بنابراین تمامی کاربران و توسعه دهندگان انگیزه قوی برای حفظ این اجماع را خواهند داشت. از دید کاربر، بیت کوین چیزی بیش از یک اَپ روی گوشی تلفن همراه و یا یک برنامه کامپیوتری که یک کیف پول بیت کوینی شخصی برایش تهیه کرده و به کاربر اجازه می دهد تا با آن به ارسال یا دریافت بیت کوین ها بپردازد، نیست. برای بیشتر کاربران، روش کار بیت کوین در همین حد است.

در پشت این پرده، شبکه بیت کوین یک دفتر کل عمومی به نام "زنجیره بلاک" را به اشتراک گذاشته است. این دفتر کل شامل تمامی تراکنشهایی است که تا کنون پردازش شده است و به کامپیوتر کاربر اجازه می دهد تا درستی هر تراکنش را بیازماید. اعتبار هر تراکنش به وسیله امضای دیجیتالی مربوط به آدرس های ارسال، محافظت میشود و به همه کاربران اجازه میدهد تا بر ارسال بیت کوینها از آدرسهای بیت کوینی خود، کنترل کامل داشته باشند.

ادامه در پست های بعدی ...

منبع: bitcoin.org