اتریوم یکی دیگر از ارزهای دیجیتال است که در کنار بیت کوین، ریپل، لایت کوین، داگ کوین و ... از مهمترین و معروفترین ارزهای دیجیتال به حساب می آید. اتریوم هم اکنون بعد از بیت کوین و بیت کوین کش از نظر قیمت در جایگاه سوم می باشد. از آنجا که کسانی که در حوزه ارزهای دیجیتال کار می کنند و یا با سایت هایی که از این ارزهای دیجیتال استفاده می کنند، کار می کنند، اسم اتریوم را زیاد می شنوند، از همین رو تصمیم گرفتیم که به معرفی این ارز دیجیتال مهم بپردازیم. مقاله زیر کاری از سایت میهن بلاکچین است که تقدیم شما می شود.

 

قبل از آشنایی با اتریوم ، بهتر است که با اینترنت آشنا شویم. همه ما اینترنت را می‌شناسیم. همین الان که شما این مطلب را می‌خوانید، در حال استفاده از اینترنت هستید. حتما می‌دانید که داده‌های شخصی، پسوردها و اطلاعات مالی شما در کامپیوترهای دیگران ذخیره می‌شود! البته بهتر است بگوییم، این اطلاعات در سرورها و فضاهایی که متعلق به شرکت‌ها است، ذخیره و نگهداری می‌شود. آمازون، فیسبوک و گوگل نمونه خوبی برای این موضوع هستند.

اینترنت بستری را فراهم کرد که کاربران راحتی را تجربه کنند و امروزه زندگی بدون اینترنت، برای خیلی از ما غیر ممکن است.

البته فراموش نکنیم که استفاده از اینترنت، خطراتی هم به همراه دارد. همه ما شنیدیم که تخلفگران یا دولت‌ها به داده‌های شخصی ما دسترسی پیدا کرده‌اند. داده‌هایی که بعضا برای ما اهمیت زیادی داشتند. جالب اینجاست که در بیشتر مواقع، حتی متوجه هم نمی‌شویم که آن‌ها داده‌های شخصی ما را مطالعه کرده‌اند. خطر دزدیده شدن، منتشر شدن و حتی تغییر کردن داده‌های ما، همیشه وجود داشته است! ولی آیا واقعا وقت آن نرسیده که تغییری ایجاد بشود؟ آیا پیشرفت تکنولوژی، توان کاهش یا حذف این خطرات را دارد؟ آیا حریم خصوصی واقعا خصوصی می‌ماند؟

 

ابزارهای متعددی برای رسیدن به این اهداف مورد استفاده قرار گرفتند. یکی از این ابزارها تکنولوژی بلاکچین است. ولی چگونه از این تکنولوژی استفاده کنیم؟

اتریوم پلتفرمی است که استفاده از بلاکچین در زندگی روزمره ما را ممکن کرده است. در حالی که بیت کوین در تلاش است با بهره بردن از بلاکچین، سیستم بانکی و شیوه‌های پرداخت آنلاین مثل Paypal را حذف کند، اتریوم با استفاده از بلاکچین، به دنبال حذف واسطه گری در زندگی ما است. اگر هنوز با بیت کوین آشنا نشده‌اید حتما مقاله “بیت کوین چیست” را مطالعه کنید.

واسطه گری کلمه آشنایی برای همه ماست. در تمام امورات زندگی با اشخاص ثالث در ارتباط هستیم.

 

ولی آیا واقعا وجود واسطه‌ها در زندگی ما ضروری است؟

حذف واسطه‌ها با وجود تکنولوژی بلاکچین محقق شد. ولی ساخت برنامه‌ای مبتنی بر بلاکچین، نیاز به برنامه نویسی پیچیده، آگاهی به فرآیندهای رمزنگاری و محاسبات ریاضی داشت. به همین دلیل کاربران رقبتی به استفاده از آن نشان نمی‌دادند تا اینکه اتریوم به عنوان یک پلتفرم، بستری را فراهم کرد که برنامه نویسان به راحتی بتوانند برنامه‌های خود را مبتنی بر بلاکچین بسازند و از ویژگی‌های آن بهره ببرند.

فرض کنید شما به دنبال خرید خانه هستید. برای این کار به مشاورین املاک مراجعه می‌کنید. مشاورین املاک نقش واسط را اجرا کرده و در اصل خریدار و فروشنده را باهم آشنا می‌کنند. اگر معامله انجام شد، درصدی از مبلغ پرداخت شده را از خریدار و فروشنده دریافت می‌کنند. البته بعضا دیده شده است که مشاورین املاک در بالا و پایین شدن قیمت املاک نقش پررنگی ایفا می‌کنند. آیا بازار نباید متناسب با عرضه و تقاضای واقعی رشد بکند؟ آیا مشاورین املاک با بالا بردن قیمت ملک به فکر بیشتر شدن ارزش درصدی که از دو طرف معامله دریافت می‌کنند، نیستند؟

اتریوم راه حلی برای این موضوع دارد. با استفاده از اتریوم شما می‌توانید به راحتی معامله خود را انجام دهید، رسید دیجیتالی دریافت کنید، هزینه واسطه گری را پرداخت نکنید و به ملک خود برسید. اتریوم شما را قادر می‌سازد با استفاده از اتر که ارز دیجیتالی آن است، ملک خود را بدون پرداخت هزینه به واسطه گرها خریداری کنید. این شبکه، سرعت بالایی در جابه جایی پول دارد و همیشه در دسترس شما خواهد بود. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که شما هر لحظه که اراده کردید، پول جابه جا کنید و منتظر روز کاری بانک‌ها نباشید!

برای شناخت بهتر اتریوم، بایستی بدانیم که اتریوم چه خدمتی ارائه می‌دهد و چگونه بر جامعه ما تاثیر می‌گذارد. در این راه بایستی ویژگی‌های اصلی اتریوم را بشناسیم و آن را با روش‌های دیگر قیاس کنیم.

 

با ویژگی‌های اتریوم آشنا شوید

اتریوم نیز مانند بیت کوین یک سیستم غیرمتمرکز است. این ویژگی باعث می‌شود که این سیستم، تحت نظارت هیچ دولتی نباشد. همانطور که می‌دانید در حال حاضر خدمات اصلی آنلاین، کسب و کارها و شرکت‌ها به صورت متمرکز سازماندهی می‌شوند. سال‌هاست که با همین شیوه به زندگی خود ادامه می‌دهیم. البته تاریخ به ما ثابت کرده است که همچنان به این شیوه نیاز داریم. چرا که در انجام هر کاری نیاز به جلب اعتماد داریم و این اعتمادسازی به عهده نهادهایی است که به صورت متمرکز اداره می‌شوند. آیا اتریوم می‌تواند این نهادهای نظارتی متمرکز را حذف کند؟ آیا اتریوم می‌تواند بستری برای اعتماد سازی باشد؟


اتریوم یک سیستم غیرمتمرکز خودگردان است. این سیستم به پشتوانه هزاران کامپیوتر داوطلب، خدمات خود را ارائه می‌دهد. این پشتوانه باعث می‌شود که اتریوم در هر شرایطی پاسخگوی نیازهای کاربران باشد و هیچ وقت در حالت Offline قرار نگیرد.

اتریوم یک شبکه مستقل دارد. این شبکه دارای مرورگر اینترنت خود است. زبان برنامه نویسی اتریوم و سیستم پرداختی آن، منحصر به استفاده در همین شبکه است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که کاربران بتوانند برنامه‌های خود را بر روی بلاکچین اتریوم راه اندازی کنند. در شبکه اتریوم از ارز دیجیتالی اتر در تراکنش‌ها استفاده می‌شود. اکثر برنامه‌هایی که از شبکه اتریوم استفاده می‌کنند، ارز دیجیتالی خود را دارند که به آن‌ها توکن می‌گویند. در این شبکه برای جابجا شدن توکن‌ها، باید حتما ارز دیجیتالی اتر هم داشته باشیم که کارمزد تراکنش را با آن پرداخت کنیم.

اتریوم با داشتن همین ویژگی‌ها توانست نوع جدیدی از قراردادها را با نام قراردادهای هوشمند ارائه دهد. قراردادهای هوشمند، جواب اتریوم به سوال ماست.

 

آیا اتریوم می‌تواند بستری برای اعتمادسازی باشد؟

بله می‌تواند. یک مسابقه فوتبال را در نظر بگیرید. برای خرید بلیط چه کار می‌کنید؟ حالا با این فرض که مسابقه دربی استقلال و پرسپولیس هم باشد! بلیط به سختی می‌توان تهیه کرد، حتی شاید نتوانین به قیمت واقعی، بلیط این بازی را تهیه کنید. اگه شما از جمله طرفدارهای ۲ آتیشه باشید، به هر قیمتی، این بلیط را تهیه می‌کنید. حتی شده با چند برابر قیمت! اینجاست که نقش واسطه گری‌ها پر رنگ می‌شود. به طور مثال دوستتان بلیط را ۱۵ هزار تومان خریداری می‌کند، اما شما همان بلیط را ۹۰ هزار تومان! ۷۵ هزار تومان نصیب چه کسی می‌شود؟! بعد از خریداری بلیط هم، ممکن است به هر دلیلی این بازی لغو شود یا اینکه بلیط شما به چند نفر دیگر هم فروخته شده باشد! مثلا شرایط آب و هوایی، آنقدر نامساعد باشد که بازی به روز دیگری موکول شود و شما نتوانید در آن روز شرکت کنید. آیا شما می‌توانید پول خود را پس بگیرید؟ آیا اتریوم می‌تواند این مشکلات را حل بکند؟ آیا اتریوم می‌تواند تضمین کند که شما دقیقا همان چیزی را خریداری کرده‌اید که به دنبال آن بودید؟

بله، اتریوم راه حلی برای این موضوع دارد. راه حل اتریوم، استفاده از قراردادهای هوشمند است. با استفاده از این قراردادهای هوشمند، معاملات تک نرخی خواهد شد! اعتماد کاربران جلب خواهد شد. حتی این قراردادهای هوشمند قابلیت این را دارند که اگر بندهای آن رعایت نشد، مبالغ دریافتی بازگردانده شود. مطمئنا با این توضیحات کنجکاو شدید که بیشتر راجع به مفهوم قراردادهای هوشمند بدانید. به شما پیشنهاد می‌دهیم به مقاله “قراردادهای هوشمند چیست” رجوع کنید.

با این اوصاف استفاده از اتریوم، ما را قادر می‌سازد که از تکنولوژی بلاکچین استفاده بیشتری ببریم و صرفا از این تکنولوژی برای انجام تراکنش‌های مالی استفاده نکنیم. با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به این تکنولوژی نوین بدانید.

 

منبع: سایت میهن بلاکچین، اتریوم (Ethereum) چیست؟ بستری برای برنامه های غیر متمرکز