استفاده از بیت کوین برای خرید و سفارش‌های آنلاین به مانند ارزهای رایج دلار و یورو در حال افزایش است. هر روزه کسب‌وکارهای بیشتری بیت کوین را به عنوان روش پرداخت می‌پذیرند و امکان خرید خدمات و محصولات را با بیت کوین برای مشتریان فراهم می‌کنند.

بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال خود را مطرح کرد تا معایبی که به دلیل وجود واسطه‌ها حین پرداخت کردن وجود داشت را از سر راه بردارد. با اینکه بیت کوین هنوز به پذیرش کافی دست نیافته اما ارائه‌دهندگان خدمات و فروشندگان محصولات زیادی تا به این لحظه از بیت کوین پشتیبانی می‌کنند.

خرید کردن با بیت کوین شباهت زیادی با خریدهای آنلاین معمولی دارد. همانطور که پس از انتخاب محصول مورد علاقه‌تان، وارد درگاه پرداخت می‌شوید و با وارد کردن اطلاعات کارت‌ بانکی مبلغ مورد نظر را پرداخت می‌کنید در روش جایگزین هم بیت کوین این کار را برای شما انجام می‌دهد. در روش‌های آفلاین مانند خرید غذا از رستوران نزدیک محل کارتان، با استفاده از کیف پول بیت کوین که می‌تواند هر دستگاهی مانند گوشی همراهتان باشد، تنها با اسکن کردن QR کد، پرداخت خود را به آسانی انجام می‌دهید.

برای مشاهده سایز کامل روی تصویر کلیک کنید

سرویس‌های زیادی در حال حاضر بیت کوین را به عنوان روش پرداخت پذیرفته‌اند که همین عاملی برای جذب مشتریان بیشتر و تغییر دیدگاه کاربرانشان نسبت به آن‌ها شده است. استفاده از بیت کوین در یک کسب‌وکار می‌تواند مشتریان عاشق فناوری را به سوی آن‌ها هدایت کرده و آن‌ها را پیشگام انقلاب فناورانه قرن ۲۱ کند.

مزیت‌های خرید با بیت کوین

شرکت‌های بزرگی مانند مسترکارت و پی‌پال که در حوزه پرداخت فعالیت می‌کنند، به دلیل متمرکز بودن قادر به تحریم کشورها و ارائه‌ ندادن خدماتشان به آن‌ها هستند. برای مثال کاربران ایرانی از روش‌های عادی نمی‌توانند از خدمات پی‌پال و ویزا کارت استفاده کنند و در مواجهه با سایت‌هایی که پرداختشان را با این شرکت‌ها انجام می‌دهند، همیشه به مشکل می‌خورند.

به همین علت بیت کوین گزینه‌ای بسیار جذاب و کاربردی برای مشتریان کشورهای تحت تحریم به شمار می‌رود.

از طرفی خرید کردن با بیت کوین و اسکن QR کد حین خرید، دیگر برخی از مشکلات کارت‌های بانکی را ندارد. دزدیده شدن اطلاعات کارت‌های اعتباری و به سرقت رفتن هویت افرادی که خرید کرده‌اند، از مشکلات درگاه‌های پرداخت متمرکز است. اما حین خرید با بیت کوین الزامی برای ارائه هویتتان وجود ندارد. با هک شدن درگاه‌های پرداخت متمرکز، هکرها به موجودی‌های شما دسترسی پیدا می‌کنند اما نحوه کارکرد بیت کوین به گونه‌ای است امکان خرج کردن بیت کوین برای هکرها وجود نخواهد داشت.

کارمزد شبکه بیت کوین در مقایسه با سایر روش‌های پرداخت گاهی اوقات می‌تواند به عنوان یک مزیت و گاهی اوقات به عنوان یک عیب اساسی مطرح شود. عوامل مختلفی مانند قیمت بیت کوین می‌تواند بر روی این مسئله تاثیر بگذارد.

اما برخی از شرکت‌های پذیرنده بیت کوین به دلیل مشکلاتی که با این روش پرداخت داشتند، پشتیبانی از آن را قطع کردند:

شرکت دِل: آن‌ها بزرگترین شرکتی بودند که از پرداخت بیت کوین پشتیبانی می‌کردند، اما به دلیل تقاضای کم این گزینه پرداخت را حذف کردند.

استیم: آن‌ها بیت کوین را برای سفارش بازی‌های مختلف می‌پذیرفتند اما به دلیل کارمزد‌های بالا و نوسان‌های شدید آن پشتیبانی از بیت کوین را قطع کردند.

فایور: بازار فری‌لنسرها که بیت کوین را به دلیل نبود تقاضای کافی از گزینه‌های پرداخت حذف کرد.

استرایپ: یک پردازشگر پرداخت برای کسب‌وکارها که ابتدای سال ۲۰۱۸ پشتیبانی از بیت کوین را به دلیل کارمزد‌ها و زمان انتظار بالای تراکنش‌ها متوقف کرد.

هرچند بسیاری از سرویس‌های دیگر وجود دارند که در حال حاضر از بیت کوین به عنوان روش پرداخت پشتیبانی می‌کنند:

خدمات آنلاین

این لیست شامل نام‌های بزرگی از کسب‌وکارها در سرتاسر جهان است:

اوراستاک: اولین بازار بزرگ خرده‌فروشی آنلاین که از پرداخت‌های بیت کوین به طور کامل پشتیبانی کرد. شما می‌توانید هر چیزی از اثاثیه منزل گرفته تا لپ‌تاپ و تلویزیون را از این بازار آنلاین خریداری کنید.

نیواگ: یک سایت خرده‌فروشی ابزار الکترونیکی است که بیت کوین را می‌پذیرد.

شاپیفای: یک پلتفرم تجارت الکترونیک که به کاربران اجازه می‌دهد فروشگاه آنلاین خودشان را مانند ای‌بی و اتسی ایجاد کنند.

اتسی: شامل حدود ۱۰۰ فروشنده که بیت کوین را می‌پذیرند.

مایکروسافت: یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری در جهان که به کاربران این امکان را می‌دهد که حساب‌هایشان را با بیت کوین شارژ کنند.

بیشتر خرده‌فروش‌های آنلاین هنوز از بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت استفاده نمی‌کنند. اما برای خرید محصولاتشان با استفاده از ارزهای دیجیتال روش‌هایی مانند استفاده از گیفت کارت‌ها وجود دارد.

جمع‌آورندگان فهرست

 

سایت Where To Spend Bitcoins UK: فهرستی از مغازه‌ها، وب‌سایت‌ها و دیگر مکان‌هایی که در بریتانیا می‌توان با بیت کوین پرداخت کرد را ارائه می‌دهد.

یوز‌ بیت‌کوینز: پلتفرمی که حدود ۵ هزار کسب‌کار پذیرنده بیت کوین در آن فهرست شده است.

کوین‌مپ: نقشه‌ای از کسب‌وکارهای سرتاسر جهان که بیت کوین را به عنوان روش پرداخت قبول کرده‌اند.

اسپندابیت: موتور جستجویی که مکان‌های پذیرنده بیت کوین را به تفکیک محصول نمایش می‌دهد.

خدمات

از آنجا که هیچ بازاری وجود ندارد که بیت کوین در آن کاملاً مورد قبول باشد، پذیرش بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت به تصمیمات شرکت پذیرنده بستگی دارد. در عوض شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات در بخش‌های مختلفی وجود دارند که به دنبال گسترش پایگاه مشتریان خود با معرفی ارزهای دیجیتال به عنوان یک گزینه جدید پرداخت هستند.

وردپرس: یک شرکت آنلاین که به کاربران اجازه می‌دهد وب‌سایت و وبلاگ شخصی خود را بسازند.

ردیت: با بیت کوین می‌توان قابلیت‌های بیشتری را خریداری کرد.

نیم‌چیپ: سایت خرید و ثبت دامنه با بیت کوین

بلومبرگ، شیکاگو سان تایمز و بسیاری دیگر: با بیت کوین می‌توانید اشتراک این سایت‌ها را خریداری کنید.

تری‌هاوس: سامانه یادگیری و کسب مهارت که بیت کوین را برای دوره‌های آموزشی مختلف می‌پذیرد.

بازی‌های ویدیویی

در گذشته برای خرید یک بازی ویدیویی باید به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مراجعه می‌کردید. اما این روزها بیشتر گیمرها از فروشگاه‌های آنلاین استفاده می‌کنند. بازی‌های ویدیویی به مانند ارزهای دیجیتال در حال گسترش حوزه دیجیتال خودشان هستند. پس طبیعی است که رفته رفته پلتفرم‌های فروش بازی بیشتری بیت کوین را بپذیرند.

هامبل باندل: سایتی برای بازی‌های ویدیویی مستقل

بیگ فیش گیمز: شرکت سازنده‌ بازی‌های نامرتب (Casual gaming) که در سیاتل واقع شده

گرین‌من گیمینگ: فروش بازی، کد سریال بازی و بازی‌های دیجیتال

زینگا: بازی آنلاین و گوشی همراه

سفر

کسب‌وکارهای خدمات مسافرتی زیادی وجود دارند که با ارائه ابزارهای مشابه، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. ارائه روش‌های جایگزین پرداخت، برای جذب مشتریان جدید راه فوق‌العاده‌ای است. در ادامه با سرویس‌هایی که با پرداخت بیت کوین‌ می‌توانید در آن‌ها تعطیلات رویایی خود را سپری کنید، آشنا می‌شوید:

اکسپدیا: یکی از بزرگترین آژانس‌های مسافرتی آنلاین که رزرو هتل با بیت کوین در آن امکان‌پذیر است. این سرویس‌دهنده به دنبال افزودن قابلیت خرید با بیت کوین به دیگر بخش‌های خود از جمله رزرو پرواز است.

ایر‌بالتیک: اولین شرکت هواپیمایی که بیت کوین را برای رزرو پروازهای مختلف پذیرفت.

وب‌جت: قابلیت رزرو هتل، پرواز، سفرهای دریایی، اجاره خودرو و غیره را با بیت کوین ممکن می‌سازد.

چیپ‌ایر: سایت مسافرت آنلاین که در آن می‌توانید اجاره ماشین، بلیط قطار و هواپیما را با بیت کوین بخرید.

بیت کوین تراول: سایت رزرو خدمات مسافرتی که لیست جامعی از کسب‌وکارهای پذیرنده بیت کوین را ارائه می‌دهد.

تراول فور کوینز: یک سایت رزرو مسارفت آنلاین که امکان پرداخت با بیت کوین دارد.

ویرجین گالاکتیک: شرکت ریچارد برنسون که اولین خطوط فضایی تجاری جهان است که بیت کوین را پذیرفته است.

خیریه و انعام

 

اهدای پول به خیریه‌ها معمولاً هزینه زیادی در بر دارد. علاوه بر این عده‌ای علاقه دارند تا کمک‌های مالی خود را به صورت ناشناس انجام دهند. اهدای پول در قالب بیت کوین روش بی‌نظیری برای دور ماندن از کارمزدهای بالا و نگه داشتن تراکنش‌ها به صورت ناشناس است.

بنیاد ویکی‌مدیا: یک سازمان غیرانتفاعی که خود را وقف تشویق به رشد، توسعه و توزیع محتوای آموزشی چندزبانه به صورت رایگان کرده است.

ویکی‌لیکس: یک سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی که اسناد محرمانه و خبرهای لو رفته را منتشر می‌کند.

بیت کوین فور چریتی: لیستی ادامه‌دار از خیریه‌های تایید شده که بیت کوین را می‌پذیرند. حتی آدرس کیف پول‌های آنان نیز ذکر شده است.

گیفت کارت

بخش اعظم خریدهایی که با بیت کوین انجام می‌شود، به کارت‌های هدیه یا گیفت کارت‌ها مربوط است. در حال حاضر این روش تقریباً آسان‌ترین راه برای خرید محصولات و خدمات شرکت‌های بزرگ و کسب‌وکارهای کوچک از طریق ارزهای دیجیتال است که به صورت آنلاین و آفلاین انجام می‌شود.

ای‌گیفتر: امکان خرید گیفت کارت‌های آمازون، والمارت و غیره با بیت کوین، اتریوم، دش و بیت کوین کش.

گیفت (Gyft): امکان خرید کارت هدیه والمارت، ای‌بی و شرکت‌های دیگر با بیت کوین.

خدمات و محصولات آفلاین

علاوه بر سرویس‌ها و محصولاتی که سفارش آنلاین آن‌‌ها با بیت کوین امکان‌پذیر است، مغازه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های دیگری هم وجود دارند که بیت کوین را به شیوه‌های مختلف و آفلاین می‌پذیرند. برخی از این کسب‌وکارها پا را فراتر گذاشته و شبکه لایتنینگ را نیز پشتیبانی می‌کنند.

پیتزافور‌کوینز: سرویسی که اجازه سفارش پیتزا با بیت کوین را می‌دهد.

پینک کاو: رستوران‌هایی در توکیو که بیت کوین را می‌پذیرند.

ریکروت لایف‌استایل: این شرکت ژاپنی با ایجاد برنامه AirREGI به پشتیبانی چند صد هزار کسب‌وکار کوچک از بیت کوین در ژاپن کمک کرده است.

پست اوک موتورز: امکان خرید خودروهای بنتلی، رولز رویس و بوگاتی با درگاه بیت‌پی

اورنج کانتی: امکان خرید خودروهای لامبوریگینی با بیت کوین

پرداخت شهریه دانشگاه: دانشگاه نیکوزیا اولین دانشگاهی بود که برای هزینه دوره «ارز دیجیتال برای فوق لیسانس» بیت کوین را پذیرفت.

منابع:

ارز دیجیتال

جی پلاس