مزایا و معایب بیت کوین

 

بیت کوین نسبت به پول رایج بین المللی هزینه ها را کاهش می دهد. برای فروشنده و خریدار یک مزیت بزرگ به شمار می آید زیرا تنها با چند کلیک ساده می توانند این پول دیجیتالی رو از سراسر دنیا به هر جای دیگر در این کره خاکی ارسال کنند. نیازی به تبدیل ارز و دردسرهای رایج در این زمینه را ندارد.

 

مزایای بیت کوین

با توجه به مقالات منتشر شده توسط اکونومیست، بیت کوین چند ویژگی مفید یک ارز زا دارد. پایداری پلت فرم دارد، سخت به دست می آید، عرضه محدود دارد، ساز و کار عرضه و تقاضا دارد، امنیت دارد، به آسانی قابل بازبینی است. اقتصاددانان پول را واحدی برای اندازه گیری تولید و واحدی برای ذخیره ارزش اقتصادی تعریف می کنند و توافق دارند که بیت کوین تمام معیارهای پول را دارد. بیت کوین به عنوان یک ابزار مبادله به بهترین نحو عمل کرده است؛ به طوری که بیش از هزاران تاجر بیت کوین را پذیرفته و از آن در مبادلات خود استفاده می کنند.


انتقال بیت کوین و پول دیجیتالی از یک نقطه به نقطه دیگر در تمام شبکه اطلاع رسانی می شود و همه نقطه های این شبکه از آن با خبر می شوند. زمان متوسط این انتقال پول ها و تایید شدنشان تقریبا ده دقیقه زمان می برد تا همه سیستم از آن آگاه شوند. در ادامه به سایر مزایای بیت کوین اشاره شده است:


آزادی پرداخت وجه: هر موقع از شبانه روز و در هر کجای جهان که باشید، ارسال و دریافت فوری هر مبلغ از بیت کوین امکان پذیر است. هیچ روزی تعطیل نیست. هیچ حد و مرزی در کار نیست. هیچ محدودیتی اعمال نخواهد شد. بیت کوین به کاربرانش اجازه می دهد بر پول خود کنترل کامل داشته باشند.


کارمزدهای بسیار اندک: در حال حاضر پردازش پرداخت وجه با بیت کوین، به صورت بدون کارمزد و یا با کارمزدی بسیار اندک، انجام می گیرد. کاربران می توانند برای پردازش سریع تر تراکنش خود، کارمزد پرداخت کنند که در نتیجه تاییدیه تراکنش را سریع تر از شبکه دریافت خواهند کرد. به علاوه، پردازشگرهای تجاری هم هستند که سوداگران را در پردازش تراکنش ها، تبدیل بیت کوین ها به یک ارز بدون پشتوانه و واریز مبالغ به طور مستقیم و روزانه به حساب بانکی آن ها، یاری دهند. چون این تراکنش ها بر مبنای بیت کوین است، کارمزدهایی به مراتب کمتر از کارمزدهای شبکه کارت اعتباری یا پی پال، از آن ها خواسته خواهد شد.


ریسک کمتر برای سوداگران: تراکنش های بیت کوین امن و برگشت ناپذیر بوده و حاوی اطلاعات شخصی و یا حساس مشتریان نیست. به همین دلیل از سوداگران در برابر ضررهای ناشی از کلاهبرداری یا پرداخت های برگشتی جعلی محافظت می کند. سوداگران می توانند به سادگی به بازارهای جدیدی قدم بگذارند که هیچ کارت اعتباری در آن در دسترس نباشد و یا نرخ کلاهبرداری به شکل غیرقابل قبولی بالا باشد. دستاوردهای خالص آن عبارت است از : کارمزد کمتر، بازارهای بزرگ تر و هزینه های مدیریت کمتر.


امنیت و کنترل: کاربران بیت کوین در تراکنش های خود کنترل کامل دارند. غیرممکن است که بتوان معامله کنندگان را مجبور کرد؛ مانند آنچه در روش های دیگر پرداخت گاهی پیش می آید، مبالغی ناخواسته و یا از پیش اعلام نشده را بپردازند. پرداخت های بیت کوینی بدون اینکه اطلاعات شخصی کسی به تراکنش پیوست شده باشد، انجام می گیرد. به این ترتیب محافظت شدیدی در برابر سرقت هویت ایجاد شده است. کاربران بیت کوینی همچنین می توانند با تهیه بک آپ یا نسخه پشتیبان و رمزگذاری، از پولشان محافظت کنند. همچنین غیر قابل جعل است.


شفافیت و بی طرف بودن: تمامی اطلاعات در مورد تامین پول بیت کوین به سادگی روی زنجیره بلاک در دسترس همه است و می توان آن را بلافاصله درستی آزمایی کرده و از آن ها استفاده کرد. هیچ شخص یا سازمانی نمی تواند پروتکل بیت کوین را کنترل و یا دستکاری کند چون این پروتکل با رمزنگاری ایمن شده و هسته بیت کوین را از نظر شفافیت، بی طرفی کامل و قابل پیش بینی بودن قابل اعتماد کامل ساخته است.

 

معایب بیت کوین

اگر چه مزایای زیادی را برای بیت کوین برشمردیم ولی نباید از معایب و کاستی های آن نیز غافل شویم. در اینجا به برخی کاستی های بیت کوین اشاره می کنیم:


میزان پذیرش: بسیاری از مردم هنوز در مورد بیت کوین آگاهی ندارند. همه روزه، کسب و کارهای بیشتری بیت کوین ها را می پذیرند چرا که مزایای آن را می خواهند، اما این فهرست هنوز کوچک است و نیاز به رشد دارد تا بتوان از فایده های این شبکه بهره جست.


ناپایداری: ارزش کلی بیت کوین های در گردش و تعداد کسب و کارهایی که از بیت کوین استفاده می کنند، در مقایسه با آنچه که باید باشد، هنوز کم است. بنابراین، رویدادها، معاملات و یا فعالیت های تجاری نسبتا کمی هستند که می توانند بر بهای بیت کوین اثری چشمگیر داشته باشند. این ناپایداری از لحاظ نظری، در صورت رشد بازارها و فناوری بیت کوین، کاهش خواهد یافت. پیش از این، جهان هرگز چنین ارز نوپدیدی را به خود ندیده بود، بنابراین تصور اینکه بیت کوین چگونه این راه را به پایان خواهد برد، واقعا دشوار (و هیجان برانگیز) است.


در حال توسعه بودن: نرم افزار بیت کوین هنوز نسخه بتاست و ویژگی های ناقص بسیاری دارد که به طور فعال در دست توسعه است. ابزارها، ویژگی ها و سرویس های جدید در حال توسعه یافتن هستند تا بیت کوین را امن تر و برای توده مردم دسترس پذیرتر بسازند. بیشتر کسب و کارهای بیت کوینی نوپا بوده و هنوز تحت پوشش بیمه نیستند. به طور کلی، فرآیند بلوغ بیت کوین هنوز در جریان است.

 

منبع: ارزهای دیجیتال (بیت کوین،بلاک چین و مفاهیم پایه)، دکتر پیمان اخوان