ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین در سال گذشته فراز و نشیب زیادی را تجربه کردند؛ بیت کوین، ارز محبوبی که تا دو سال پیش در رده نخستینِ ارزهای دیجیتال بود، اکنون در رده سوم لیست محبوب ترین ارزهای دیجیتال قرار دارد.


به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس تعریف منابع مختلف ارز دیجیتال یا Cryptocurrency ، فرمی از پول مجازی است که از آنها برای رمزنگاری انتقالات مالی در اینترنت استفاده می شود، رمزنگاری های ارزهای دیجیتال غیرقابل هک و پیگیری است بنابراین این نوع از ارزها به منظور امنیت بیشتر، حذف واسطه‌ها و ناشناس بودن ارتباطات مالی طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیت کوین نخستین ارز دیجیتال، در سال ۲۰۰۹ متولد شد و اکنون سلطان دنیای ارزهای دیجیتال است. در سال های گذشته به ویژه در سال ۲۰۱۲ میلادی ارزهای دیجیتال مختلفی به دنیای اقتصاد دیجیتال پا گذاشتند و در حال حاضر نیز حدود ۹۰۰ ارز دیجیتال در بازار های جهانی معامله می شود که بیشترین استفاده نیز به ترتیب به بیت کوین، اتریوم و استیلار مربوط می‌شود.

با توجه به جدول های تغییرات روزانه ارزش انواع ارزهای دیجیتال، سال ۲۰۱۷ میلادی برای بیت کوین و بیشتر ارزهای دیجیتال، سال صعود ارزشی بود به طوری که بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و حتی ریپل در سالی که گذشت هر کدام چندین برابر شدند و رشد ارزش قابل توجهی را تجربه کردند. اما امسال سقوط ارزش بسیاری از ارزهای دیجیتال در دنیا باعث شد که تازه کارهای این بازار ضرر زیادی را متحمل شوند در حالی که پیش بینی چنین کاهش ارزشی در بازار ارز های دیجیتال بسیار ساده و آسان بود، پیش از آغاز سال نیز بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد دیجیتال درباره سقوط قیمت انواع ارزهای دیجیتال در این سال سخنانی به میان آورده بودند.

با توجه به سابقه استفاده از این ارزها در معاملات دنیای اقتصاد دیجیتال این سقوط ارزشی در بازار نه تنها قابل پیش بینی بود بلکه بارها در بازار ارزهای دیجیتال تکرار شده و بیت کوین بارها پس از رسیدن به بالاترین ارزش خود سقوطی قابل توجه داشته است که باعث شد فعالان اقتصاد دیجیتال به آن عنوان "صعود طوفانی بیت کوین" بدهند.

همچنین افزایش معاملات در بازار بیت کوین در سال گذشته باعث شد تا این ارز محبوب که سازندگان‌اش اعتقاد دارند هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است به ارزشی بیش از پنج برابر ارزش واقعی خود برسد هرچند پس از چند ماه صعود، سقوطی عجیب را تجربه کرد و در چشم بر هم زدنی، به یک هشتم ارزش اصلی خود در بازار رسید. دیری نگذشت که عرضه محدود بیت کوین و آینده پرداخت های جهانی در این سال باعث شد تا تقاضا برای خرید بیت کوین افزایش یابد و ارزش آن به مرور به کانال ۴۰۰۰ دلار نزدیک شود.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معقتدند صعود ارزش بیت کوین در این سال مربوط به وجود حباب در ارزش این ارز دیجیتال است و در مقابل بسیاری از فعالان این حوزه و صنعتگران علاقه دارند تا با حمایت از صعود ارزش بیت کوین پتانسیل آن برای صعود را قوی بدانند.

محبوب ترین ارزهای دیجیتال در سال گذشته

طبق آماری که سایت مارکت سوشال در این سال منتشر کرد، سایبر مایلز، ترون، بیت کوین، ریپل و بایننس به ترتیب محبوب ترین ارزهای دیجیتال در سال قبل بوده اند اما با این وجود حجم بیشتری از معاملات دنیای اقتصاد دیجیتال از طریق بیت کوین ها صورت گرفته است.

بیت کوین در سال گذشته توسط ۱۳۶ هزار نفر خریداری شده و محبوبیت این ارز دیجیتال نسبت به دو سال قبل افزایشی ۵۱ درصدی را تجربه کرده است. ریپل نیز در سال گذشته افزایش ۱۰۱ درصدی محبوبیت را تجربه کرد و در این سال ۴۵۸ هزار نفر از ریپل استفاده کردند.

بایننس به عنوان محبوب ترین ارز دیجیتال در سال گذشته بیش از ۶۸۲ هزار مشتری جدید را به خود جذب کرد که رشدی ۳۱۵ درصدی محسوب می شود، اما حجم معاملاتی که از طریق این ارز دیجیتال صورت گرفته حدود ۱۱ درصد بوده است و این آمار نشان می دهد که استقبال کاربران برای استفاده از این ارز دیجیتال به دلیل ارزان بودن آن است. همچنین توکن بایننس کوین (BNB) نیز که توکن اصلی این پلتفرم است برای مدتی به یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برتر تبدیل شد.

با این اوصاف و با وجوداینکه زمان زیادی از تولد ارز های دیجیتال می گذرد اما هنوز بسیاری از کشورها نسبت به این ارزها بدبین هستند و آن را خطری برای اقتصاد خود می دانند. به عنوان مثال چین یکی از کشورهایی بود که در سال گذشته با تحریم برخی از ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین باعث تداوم روند کاهشی ارزش ارزهای دیجیتال در جهان شد.

در ایران نیز اگرچه ابهامات و مخالفت هایی با ارز های دیجیتال وجود دارد، اما از آنجا که سرعت رشد فناوری های مالی روزبه روز در حال افزایش است، نمی توان به سادگی از کنار این موضوع گذشت و تحقیق و بررسی پیرامون ارزهای مجازی و بهره مندی از مزایا و فرصت های آن با استفاده از تجربیات کشورهای پیش‌رو در این زمینه یکی از موضوعات مهمی است که به طور جدی باید در دستور کار نهادهای مالی و پولی کشور قرار گیرد.

منابع:

قطره

خبرگزاری ایمنا