همه ما روزانه عباراتی همچون ارز دیجیتال، کوین، آلتکوین، توکن و بیت کوین و ... را زیاد می شنویم. شاید کسانی که در زمینه ارزهای دیجیتال کار می کنند با مفهوم این اصطلاحات، کم وبیش آشنا باشند ولی برای مبتدیان و کسانی که هیچ آشنایی با آنها ندارند مبهم و گیج کننده به نظر برسد. شاید هنوز در زمانه حاضر، ندانستن این کلمات و اصطلاحات چندان تفاوتی در زندگی افراد مختلف ایجاد نکند ولی مطمئنا در روزگار آینده همگان باید با این موارد آشنایی داشته باشند. از این رو تصمیم گرفتیم تا به تعریف ارز دیجیتال، کوین، توکن و انواع پول های اینترنتی بپردازیم تا شما عزیزان در صورتی که با این مفاهیم آشنایی ندارید با آنها حداقل به طور مختصر آشنا شوید. بنابراین در اینجا مقاله ای را آماده کرده ایم که کاری از وبسایت میهن بلاکچین می باشد و این مفاهیم و اصطلاحات را به طور مختصر و مفید شرح داده است که در ادامه با هم می خوانیم:

ارز رمزنگاری شده چیست؟ ارز مجازی چیست؟ ارز رمز چیست؟ و سوالات زیاد این چنینی ذهن بسیاری را مشغول کرده است.
اگر به دنبال خواندن این مقاله هستید، حتما کلماتی مانند ارز دیجیتال، ارز مجازی، رمز ارز، ارز رمزپایه، ارز رمزنگاری شده و یا حتی رمزینه پول به گوشتان خورده است. در ابتدا باید بگوییم تمام این کلمات برگردان انگلیسی یک کلمه است و یک مفهوم را می‌رساند که آن همان کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) است. پس در ادامه با مواجه شدن با هریک از این کلمات مطمئن باشید که راجع به یک مفهوم صحبت می‌شود. در این مقاله به زبان ساده مفهوم کریپتوکارنسی و عبارات ابتدایی که در این حوزه استفاده می‌شود را توضیح خواهیم داد.


ارز رمزنگاری شده چیست؟

کریپتوکارنسی‌ها در حقیقت پول اینترنتی یا آنلاین هستند که با استفاده از تکنولوژی کریپتوگرافی (رمزنگاری) رمزگذاری می‌شوند و تمام ویژگی‌های پول‌های رایج را بجز ماهیت فیزیکی دارا هستند. می‌توان آنها را با ارزهای دیگر مبادله کرد، با آنها تراکنش‌هایی که با پول معمولی از طریق بانک‌ها انجام می‌دهید را انجام دهید، خرید آنلاین انجام دهید و… .

البته روش استفاده از آنها کمی متفاوت است و رویه‌های مختص به خود را دارند. تمامی تراکنش‌ها که با ارز دیجیتال انجام شود روی یک شبکه پایگاه داده غیرمتمرکز به نام بلاک چین ذخیره می‌شود. اولین ارز دیجیتال به این سبک، بیت کوین بود که در سال ۲۰۰۸ وارد دنیا شد. بعد از ترویج و رشد انفجاری بازار ارزهای دیجیتال در این چند سال تعداد آنها به حدود ۱۵۰۰ رسیده است.


کوین و توکن چیست؟

قبل از تعریف این دو عبارت باید یادآور شویم که تمام کوین‌ها یا توکن‌های موجود، هرکدام یک ارز مجازی هستند که بنا به نوع طراحی آنها کوین یا توکن نامیده می‌شوند. پس به زبان ساده تا به امروز حدود ۱۵۰۰ ارز دیجیتال تولید شده که همه آنها کوین‌ یا توکن هستند.


تفاوت کوین و توکن :

کوین

کوین، که همچنین با نام کوین‌های جایگزین یا آلتکوین نیز شناخته می‌شود، نوعی از ارز مجازی است که به طور مستقل کار می‌کند و پلت‌فرم جداگانه‌ای برای خود دارد. در این پلت‌فرم بنیادی، معاملات کوین مذکور، انجام می‌شود. اکثر آلتکوین های موجود یک نسخه (یا یک فورک) از بیت کوین هستند که با استفاده از پروتکل اصلی بیت کوین ساخته شده و فقط تعدادی اصلاحات به کد اصلی آنها افزوده شده است. پس اگر کد اصلی نوشته شده برای یک کوین تغییر کند، در حقیقت یک کوین جدید به وجود آمده است. نمونه هایی از آلتکوین‌های محبوب در بازار لایت کوین، بیت کوین‌کش، Dogecoin، Namecoin و بسیاری دیگر است.

در بازار کوین‌های دیگری هم هستند که از نسخه اصلی بیت کوین منشعب نشده‌اند، مانند اتریوم، ریپل و مونرو. این کوین‌ها یک بلاک چین جداگانه برای خود دارند و از بلاک چین آنها علاوه بر ذخیره تراکنش‌ها و مسائل مربوط به مفهوم پول، استفاده‌های دیگری هم می‌شود.


توکن

توکن هم نوعی ارز دیجیتال است با این تفاوت که بلاک چین جداگانه‌ای ندارد و از بلاک چین ارزهای دیگر استفاده می‌کند. توکن‌ها معمولا برای یک پروژه طراحی و تولید می‌شوند. پروژه‌ای که برای جمع‌آوری بودجه خود از توکن استفاده می‌کنند، اصطلاحا ICO نامیده می‌شود.
توکن‌ها از نظر طراحی و پیاده‌سازی بسیار ساده تر از کوین‌ها هستند، چرا که نیازی نیست کد منبع از پروتکل اصلی اصلاح شود و هیچ بلاک چین جدیدی ایجاد نمی‌شود. تقریبا اکثر توکن ها بر روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده‌اند و تعدادشان روز به روز اضافه می شود. اتر اولین پولی بود که روی بلاک چین اتریوم نوشته شد.

با این توضیحات شاید بتوان گفت توکن‌ها، به لحاظ فنی ارز محسوب نمی‌شوند. چرا که برای وجود داشتن به بلاک چین یک ارز دیگر نیاز دارند و به طور مستقل نمی‌توانند وجود داشته باشند. با وجود این توضیحات ممکن است همچنان کمی گیج باشید. مرز میان کوین و توکن حتی برای کاربران و فعالان این حوزه هم کمی گنگ است. به هرحال این نکته کاملا واضح است که تفاوت این دو در ساختار آنهاست، کوین‌ها می‌توانند به عنوان ارز مورد استفاده قرار گیرند در حالیکه توکن‌ها مانند برنامه‌های غیرمتمرکزی هستند که روی بلاک چین کوین‌ها پیاده می‌شوند.